"If you want something, WORK FOR IT!"

"If you want something, WORK FOR IT!"

Annons

Nybörjare?

Här har ni lite tips för nybörjare! =)

 

– Ha tålamod

När man bestämmer sig för att börja träna så måste man vara medveten om att det tar tid att nå sitt mål. Man får inte resultat efter bara 1 vecka utan det är olika från person till person. Det gäller i princip allt och inte bara träning!

– Lägg upp delmål

Felet som många nybörjare gör är att de går all in och ger sedan upp. Är du inte van att träna 6 gånger i veckan så ska du inte heller börja där. Utan man ökar träningsdagarna sucessivt. Då chockar du inte heller kroppen, vilket kan leda till skador, förkylningar och utmattning mm. Man bör vara realistisk och sätta konkreta delmål.

 – Hitta din träningsform

För att du ska fortsätta träna så bör du hitta din träningsform. Det finns olika träningsformer, du behöver inte “härma” hur andra tränar om du inte tycker inte att det är kul. Gillar du att dansa skriv in dig på en danskurs eller gillar du att simma då ska simma. För om du tvingar dig själv att träna något du inte gillar då kommer du ge upp för motivationen brister. När du tycker något är kul då kommer du att längta för att göra det. 

När jag känner mig omotiverad för att styrketräna då provar på nya träningsformer. T ex. crossfit, backintervaller eller simning. 

– Glöm inte att vila

Vila varannan dag till och börja med. ex. mån träning tis vila ons träning tors vila fre träning lör vila sön vila. När du lär känna din kropp kan du känna av när du ska skippa ett pass. Man måste tänka långsiktigt och inte bara nutid. Tex om du känner dig hängig när vaknar då ska du vila. För om du vilar den dagen och ser till att återhämta dig så kan du “hindra” en förkylning på kanske 1-2veckor. Är du bara allmänt trött/seg då rekommenderar jag att inte vila för då är det en dålig ursäkt!

– Investera i din hälsa!

Vet du att du inte har diciplin och inte heller har kunskaper om kost, kontakta en PT och få garanterat resultat. Nu tänker du säker att det är dyrt och att du inte har råd. Men om du tänker efter så slösar du en massa tid på att träna fel och riskera skador. Ekonomin.. Hmm om du räknar ut hur mycket pengar du slösar varje månad på att köpa te x ciggaretter, läsk, sprit och skräpmat. Det blir en hel del pengar som du annars skulle kunna spara ihop och köpa PT-timmar.  

– Kost

OBS! Tänk på att inte ändra allt på en samma gång! Öka sucessivt. 

1. Ät regelbundet. Var 2-3h (för att öka fettförbränningen)

2. Ät små måltider. 5-6 gånger om dagen och se över dina matvarnor. (Exp. Frukost, Mellis, Lunch, Mellis, Middag, Kvällsmål)

3. Hoppa inte över måltider!  

4. Kosten är viktigare än vad man tror. Som ni har säkert hört så är kosten 70% och träning 30% av resultaten.

 

Har ni några funderingar då är det bara att fråga =)

Peace!

Kommentera (0)

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats